Saturday, March 17, 2007

Pedagogische activiteiten kinderen

Emotionele ontwikkeling en emotionele veiligheid
Voor de ontwikkeling van het gevoelsleven is een warme en veilige sfeer van acceptatie noodzakelijk. Daardoor ontwikkelt een kind vertrouwen in zichzelf en in de omgeving. Het is daarom belangrijk om bij het werken met kinderen aan te sluiten op hun belevingswereld, met name de kleine dagelijkse dingen en gebeurtenissen.
Kinderen kunnen rekenen op de leidsters die er altijd zijn als veilige en vertrouwde basis. Deze emotionele veiligheid kan geboden worden door bijvoorbeeld een knuffel te geven om te laten weten hoe trots we zijn of het kind even op te vangen als het even niet lukt.

Sociale ontwikkeling en sociale competentie
Baby’s hebben een enorme behoefte aan sociale contacten. Daarom is het belangrijk om als leidster tijd vrij te maken om individueel met een kind te spelen. Al kunnen baby’s nog niet samen spelen, ze kunnen wel genieten van elkaars aanwezigheid en nabijheid. Het sociale contact wordt oa. bevorderd door ze bij elkaar in de buurt te brengen. Peuters stellen naarmate ze ouder worden contacten met leeftijdgenootjes steeds meer op prijs. De meeste kinderen hebben belangstelling voor activiteiten in de groep zoals het luisteren naar een verhaal, het zingen van een liedje of een kringspelletje.
In een groep leren kinderen te communiceren met anderen, te onderhandelen over spel en conflicten zoveel mogelijk zelf op te lossen. Ze leren rekening te houden met anderen en ervaren hun relatie in en met de groep.

Motorische ontwikkeling
De motorische ontwikkeling is belangrijk voor het verkrijgen van zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Een kind moet als het ware groeien in het eigen lichaam en een gevoel voor balans en evenwicht kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt als kinderen voldoende ruimte krijgen voor motorisch spel. Ook het ruimtelijk inzicht wordt hierdoor vergroot. Dit zijn belangrijke basiselementen voor de verstandelijke ontwikkeling. De motorische ontwikkeling maakt het mogelijk alle vormen van menselijke activiteiten in spelvorm na te bootsen en zich zo eigen te maken.

Cognitieve ontwikkeling en persoonlijke competentie
De cognitieve ontwikkeling is een ontwikkelingsaspect dat zeker niet op zichzelf staat. De sociale, emotionele en motorische ontwikkeling vormt de basis waarop deze ontwikkeling, onder meer de taalontwikkeling, voort kan bouwen. Bij dit aspect speelt de omgeving een belangrijke rol.
In de omgang met leidsters en andere kinderen ontwikkelt het kind persoonskenmerken als zelfstandigheid, zelfvertrouwen en creativiteit. Doordat de kinderen zoveel mogelijk zelf kunnen kiezen uit activiteiten, ontdekken ze wie ze zijn en wat ze kunnen. De positieve benadering van leidsters helpt hierbij.

No comments: